top of page

PRIVACYBELEID

Laatste aanpassing 16 maart 2022

In deze privacyverklaring vindt u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens door advocatenkantoor Flamend.
 

Wie zijn we?

Onze website en diensten worden aangeboden en beheerd door: 

Advocatenkantoor Carine Flamend BV (hierna: Advocatenkantoor Flamend) is een advocatenkantoor te Zaventem, Leuvensesteenweg 510 bus 32

Telefoon: +32 2 720 10 48

E-mail: info@carineflamend.be

De individuele advocaten van advocatenkantoor Flamend treden op als (gezamenlijke) verwerkingsverantwoordelijken voor alle persoonsgegevens die worden verwerkt door ons kantoor. Voor de actuele lijst van de advocaten die in ons kantoor werkzaam zijn, verwijzen wij graag naar https://www.carineflamend.be/advocaten.

De contactgegevens van onze privacy contactpersoon zijn:

Matthias Dive - Data Protection Officer

Leuvensesteenweg 510 bus 32, 1930 Zaventem.

Telefoon: 02/720.10.48

E-mail: privacy@carineflamend.be

Algemeen

 

Advocatenkantoor Flamend begrijpt dat jouw privacy belangrijk is. Wij respecteren en waarderen de privacy van iedereen die onze website bezoekt of gebruik maakt van onze diensten.

 

Als je onze website bezoekt of van onze diensten gebruik maakt, zal advocatenkantoor Flamend alleen jouw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken op een manier die in strikte overeenstemming is met onze verplichtingen in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming 2016/679 van 27 april 2016 (ook wel gekend als de AVG / GDPR).

 

Advocatenkantoor Flamend maakt van de bescherming van uw gegevens een prioriteit en neemt hiervoor passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.


 

Wat zijn persoonsgegevens?

De algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geeft aan dat een persoonsgegeven alle informatie is over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Dit betekent dat informatie ofwel direct over iemand gaat, ofwel naar deze persoon te herleiden is. Gegevens over organisaties zijn geen persoonsgegevens volgens de AVG.

Van wie verwerken wij persoonsgegevens?

  • Websitebezoekers 

  • Cliënteel en hun contactpersonen

  • Leveranciers

  • Derden ( bijv. tegenpartijen, getuigen, personen die (on)rechtstreeks in een geschil of adviesverlening betrokken zijn) 

Daarnaast kunnen wij gegevens verzamelen van personen die nuttig kunnen zijn voor onze dienstverlening en of onze cliënten, zoals gegevens van experten, vertalers, tolken, privédetectives, vervangers, deurwaarders, notarissen,… in het kader van een (eventuele) samenwerking in het kader van onze dienstverlening of als (vrijblijvende) aanbeveling aan cliënten.

Op basis van welke wettelijke grondslag verwerken wij persoonsgegevens? 

Eender welke verwerking van persoonsgegevens die uitgevoerd wordt bij Advocatenkantoor Flamend zal enkel plaatsvinden indien hier een wettelijke grondslag voor bestaat. De wettelijke grondslagen waarop wij ons beroepen om verwerkingen uit te voeren zijn:

 

  • Toestemming

  • Uitvoering van een overeenkomst

  • Gerechtvaardigd belang

  • Wettelijke verplichting

Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Wanneer u onze website bezoekt en ons eventueel contacteert via het online contactformulier, verwerken wij de gegevens die u ons verstrekt, te weten uw naam, uw bedrijf, uw functie, uw e-mailadres en de inhoud van uw bericht.

De persoonsgegevens die wij (gebeurlijk) van een cliënt of andere zakelijke partner verwerken in het kader van onze dienstverlening betreffen: 

  • Identificatie- en contactgegevens (bv. voor- en achternaam, adresgegevens, verblijfplaats, telefoonnummers, (privé/werk), e-mailadres (privé/werk), rijksregisternummer, paspoortennummer, foto’s …);

  • Elektronische identificatiegegevens (bv. IP-adres, browser type, cookie identificatoren, locatiegegevens …);

  • Persoonlijke eigenschappen (bv. leeftijd, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, taal, gezinssamenstelling, hobby’s, …);

  • Financiële specificaties (bv. Bankrekeningnummer, kredietwaardigheid, facturatiegegevens …);

  • Levensstijl en sociale omstandigheden;

  • Familiale omstandigheden (bijv. burgerlijke staat);

  • Gegevens omtrent tewerkstelling en opleiding (bv. bedrijf waarvoor u werkt, functietitel, huidige verantwoordelijkheden, projecten, kwalificaties, opleidingen, werkschema,…);

  • Gegevens omtrent de diensten die u ons vraagt

  • Gegevens omtrent hoe u communiceert met ons en andere gelijkaardig informatie.

Naast de meer algemene persoonsgegevens die hierboven gespecifieerd staan, komt het voor dat wij ook persoonsgegevens verwerken die onder de categorie van 'gevoelige gegevens' vallen verwerken. Deze betreffen:

  • Strafrechtelijk verleden, feiten of veroordelingen

  • Gegevens van personen jonger dan 16 jaar

  • Persoonsgegevens waaruit ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, of het lidmaatschap van een vakbond blijken, en verwerking van genetische gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, of gegevens over gezondheid, of gegevens met betrekking tot iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid.

Deze verwerkingen zullen enkel plaatsvinden wanneer deze gegevens met uw toestemming gegeven worden, voortvloeien uit een mandaatovereenkomst of gerechtvaardigd zijn in het kader van de uitvoering van onze opdracht tot adviesverlening, bijstand of vertegenwoordiging én de verwerking noodzakelijk is voor de goede uitvoering van onze opdracht.

Voor welke doeleinden verwerken wij uw persoonsgegevens?

Wij verwerken persoonsgegevens van websitebezoekers alleen voor gerechtvaardigde zakelijke doeleinden. Deze doeleinden omvatten, maar zijn niet beperkt tot:
 

  • de verstrekking en goede organisatie van onze diensten

  • de behandeling van vragen, verzoeken en klachten 

  • het verzamelen van statistieken over het gebruik van de website

  • het verbeteren van de prestaties en het uitzicht van de website.

Wij verwerken persoonsgegevens van onze cliënten of hun contactpersonen alleen voor gerechtvaardigde zakelijke doeleinden. Deze doeleinden omvatten, maar zijn niet beperkt tot:
 

  • te voldoen aan onze wettelijke verplichting

  • ter behartiging van het gerechtvaardigd belang van u of van een andere natuurlijke persoon

  • klantenbeheer

  • facturatie en boekhouding

  • het verstrekken van informatie over onze onderneming, diensten en activiteiten

  • de goede organisatie van onze diensten

  • marketing en verkoop

  • De behandeling van vragen, verzoeken en klachten

  • beheer van geschillen

  • statistieken en marktonderzoek

  • veiligheid

Wij verwerken persoonsgegevens van andere zakelijke contacten alleen voor gerechtvaardigde zakelijke doeleinden. Deze doeleinden omvatten, maar zijn niet beperkt tot:

  • te voldoen aan onze wettelijke verplichting

  • beheer van bestellingen en van leveranciers

  • facturatie en boekhouding

  • het verstrekken van informatie over onze onderneming, diensten en activiteiten

  • de goede organisatie van onze diensten

  • marketing

  • het behandelen van vragen, verzoeken en klachten

  • beheer van geschillen

  • public relations en perscontacten

  • statistieken en marktonderzoek

Wie heeft toegang tot uw persoonsgegevens?

Als u websitebezoeker bent, hebben al onze medewerkers toegang tot uw persoonsgegevens op een strikte “need-to-know” basis voor de doeleinden zoals hierboven omschreven.

Als u (contactpersoon van een) cliënt bent of (contactpersoon van) een andere zakelijke partner, zullen onze medewerkers en advocaten toegang hebben tot uw persoonsgegevens op een strikte “need-to-know” basis voor de doeleinden zoals hierboven omschreven. Wij kunnen uw persoonsgegevens verstrekken aan verbonden bedrijven en derden die ons diensten verlenen die redelijkerwijze toegang vereisen tot uw persoonsgegevens voor één of meerdere van de doeleinden zoals hoger omschreven.

De volgende externe partijen kunnen bijv. betrokken zijn:

  • externe dienstverleners die wij gebruiken voor verscheidene zakelijke diensten

  • andere advocatenkantoren

  • Notarissen

  • gerechtsdeurwaarder

  • rechtshandhavingsinstanties in overeenstemming met de relevante wetgeving

  • externe professionele adviseurs (bijv. experten)

In sommige omstandigheden is het noodzakelijk om uw persoonlijke informatie te verstrekken aan derden waar dit wettelijk vereist is of waar wij ervan uitgaan dat de gegevensverstrekking noodzakelijk is om onze rechten te beschermen en/of te voldoen aan een gerechtelijke procedure, een bevelschrift, een verzoek van een regelgever of enige andere juridische procedure waarin wij betrokken worden.

Verder zijn uw gegevens toegankelijk voor de beheerders van onze softwaresystemen, dit louter om werkzaamheden te kunnen uitvoeren aan deze systemen (bv. updates), en onze financiële administratie voor facturatie en boekhouding.  

Hoe worden uw persoonsgegevens bewaard en hoe delen wij uw persoonsgegevens indien dit nodig is?

Uw persoonsgegevens worden opgeslagen in de vorm van een papieren en/of elektronisch bestand.

Elektronische bestanden worden bewaard op beveiligde en afgesloten (back-up)servers, zowel intern als extern.  Papieren bestanden worden eveneens beveiligd en afgesloten bewaard in onze kantoren en/of archieven.

Als uw gegevens gedeeld moeten worden, gebeurt dit in de mate van het mogelijke via een beveiligd elektronisch systeem voor informatie-uitwisseling (bv. bij gerechtelijke procedures, via het edeposit/DPA elektronische systeem, of enige andere applicatie). Evenwel kunnen wij omwille van pragmatische redenen en rekening houdende met de gangbare en beschikbare communicatietechnieken ook gegevens delen per post of via gewone e-mail.

Hoe worden uw persoonsgegevens beschermd? 

Er worden passende technische en organisatorische maatregelen genomen om uw persoonsgegevens zowel online als offline te beschermen voor toegang door onbevoegde personen, onrechtmatige verwerking, misbruik, beschadiging, verlies en vernietiging.

Deze maatregelen omvatten onder meer:

  • Er wordt gezorgd dat de personen die met uw persoonsgegevens omgaan op de hoogte zijn van onze verplichtingen inzake gegevensbescherming

  • administratieve en technische controles om de toegang tot persoonsgegevens te beperken tot wat noodzakelijk is (paswoorden, digitale certificaten)

  • technische veiligheidsmaatregelen, met inbegrip van fire walls, versleuteling en antivirus software

  • login toegangsblokkering in geval van verlies of diefstal van apparaten

  • fysieke veiligheidsmaatregelen, zoals gesloten archieven en gesloten kasten.

Hoewel wij gepaste veiligheidsmaatregelen nemen van zodra wij uw persoonsgegevens ontvangen, is de overdracht van gegevens via het internet (met inbegrip van e-mail) nooit volledig veilig. Wij doen ons uiterste best om uw persoonsgegevens te beschermen, maar kunnen de veiligheid van de aan ons of door ons verstuurde persoonsgegevens nooit volledig garanderen. Wij beperken de toegang tot uw persoonsgegevens tot personen die deze informatie redelijkerwijs nodig hebben om hun taken uit te voeren.

Verwerkers

Een verwerker is een natuurlijke persoon of rechtspersoon die persoonsgegevens verwerkt op vraag van of in naam van ons. Advocatenkantoor Flamend kan soms een contract afsluiten met deze partij om bepaalde producten en/of diensten te leveren. In dit geval wordt met de verwerker een schriftelijke overeenkomst aangaan waarbij de veiligheid van jouw persoonsgegevens wordt gewaarborgd door de verwerker. Deze verwerker handelen steeds volgens onze instructies.

Wij doen een beroep op de volgende categorieën van verwerkers:

  • Bedrijven die zijn ingeschakeld voor marketingdoeleinden;

  • Bedrijven die zijn ingeschakeld voor ICT –technische ondersteuning en hostingdoeleinden;

  • Bedrijven die zijn ingeschakeld voor administratieve doeleinden (bijv. CRM-systeem);

  • Bedrijven die zijn ingeschakeld voor communicatiedoeleinden (bijv. email communicatie);

  • Bedrijven die zijn ingeschakeld voor analytische doeleinden;

  • Bedrijven die zijn heeft ingeschakeld voor boekhoudkundige doeleinden.

Geautomatiseerde besluitvorming 

Wij gebruiken geen persoonsgegevens voor geautomatiseerde besluitvormingen. Wij nemen dus geen beslissingen over u die enkel gebaseerd zijn op de geautomatiseerde verwerking van uw persoonsgegevens.

Wat zijn uw rechten? 

Dankzij de AVG kan elke betrokkene een aantal rechten uitoefenen ten aanzien van Advocatenkantoor Flamend.  Een volledig overzicht van uw rechten en de uitwerking hiervan, kan men vinden bij de gegevensbeschermingsautoriteit. Deze kan u hier terugvinden.

Recht op inzage
 

U mag op elk moment vragen om de gegevens die wij u bijhouden in te kijken. U mag tevens een kopie vragen van deze gegevens om te kijken of deze gegevens wel correct zijn.

Recht op correctie 

U heeft het recht om onjuiste persoonsgegevens die u betreffen te laten corrigeren en, rekening houdend met de doeleinden van de werking, om onvolledige persoonsgegevens over jou verder in te vullen. 

Recht op vergetelheid

U heeft in sommige gevallen het recht om 'vergeten te worden' en bijgevolg uw persoonsgegevens gewist worden. Dit is het geval indien de verwerking van uw persoonsgegevens niet langer nodig is en er geen verdere wettelijke verplichtingen zijn omtrent de bewaring van deze gegevens.

Recht op bezwaar 

U heeft het recht om bezwaar te maken op eender welke verwerking van jouw persoonsgegevens. Wij zullen ophouden met de verwerking tenzij we kunnen aantonen dat er dwingende (wettelijke) redenen zijn tot het verwerken van uw persoonsgegevens.

Recht op dataportabiliteit

U heeft het recht om de aan ons verstrekte persoonsgegevens in een gestructureerde, gangbare en (digitale) machine leesbare vorm te verkrijgen. Daarnaast heeft u het recht om te verzoeken dat uw persoonsgegevens worden overgedragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke, tenzij dit technisch of wettelijk onmogelijk is.

Recht op intrekking toestemming

U heeft het recht om uw toestemming voor de verwerking van uw persoonsgegevens in te trekken.

Hoe kan ik deze rechten uitoefenen? 

Indien u één van uw rechten wenst uit te oefenen, kan u dit doen door onze Data Protection Officer te contacteren via E-mail: privacy@carineflamend.be

U heeft ook de mogelijkheid om een aangetekende brief te sturen naar Advocatenkantoor Flamend, Leuvensesteenweg 510 bus 32, 1930 Zaventem. 

U dient hiervoor een bewijs van identiteit bij te voegen.

Wij zullen hier zo spoedig mogelijk op reageren, uiterlijk één maand na ontvangst.

Indienen van een klacht

Indien u opmerkingen of klachten heeft op de wijze waarop wij met uw persoonsgegevens omgaan, verzoeken wij u om dit eerst aan ons te melden. Op deze wijze kunnen we in onderling overleg tot een minnelijke oplossing komen. 

Indien u hierna nog steeds niet tevreden bent met de verwerking van uw persoonsgegevens, heeft u het recht om klacht in te dienen bij de daarvoor bevoegde toezichthoudende autoriteit. Dit is in België de gegevensbeschermingsautoriteit: https://www.gegevensbeschermingautoriteit.be

Wijzigingen aan deze verklaring

Advocatenkantoor Flamend kan deze verklaring te allen tijde wijzigen. De datum van de laatste aanpassing staat bovenaan de verklaring. De gewijzigde verklaring wordt op de website gepubliceerd zodat u te allen tijde op de hoogte blijft van de informatie die Advocatenkantoor Flamend verzamelt en op welke manier zij deze informatie verwerkt.

 

bottom of page